SPORTOWE POGADANKI

Zdobądź praktyczną wiedzę o rozgrzewce!

Trening bez rozgrzewki zarówno w domu jak też na siłowni jest bardzo niebezpieczny. Po co się rozgrzewamy, ile czasu i jak to zrobić? Sprawdź czy znasz te sposoby.

Rozgrzewka przygotuje nasze ciało do wysiłku, a więc zapewni nam bezpieczeństwo na treningu, poprawi krążenie krwi, dzięki czemu mięśnie stają się bardziej elastyczne, a więc mniej podatne na kontuzje. Nie możemy także zapominać o tym, jak jest wpływ rozgrzewki na stawy. Mówiąc w sposób uproszczony i obrazowy: przed treningiem czuję się czasem zardzewiała, ale jak tylko zaczynam się rozgrzewać to uczucie mija. Szybsze krążenie krwi wzmaga wydzielanie się mazi stawowej a ta zmniejsza tarcie w stawach.

Moja rozgrzewka trwa około 12-15 minut. Zaczynam ją elementem cardio – bieżnia, rower, ergometr lub orbitrek, później wykonuję rozgrzewkę ogólną a w niej padnij powstań, pajacyki, wymachy i in. oraz ukierunkowaną na konkretną partię ciała, tę którą będę męczyć intensywniej. Nie zapominam też o aktywnym rozciąganiu izolowanym, polegającym na rozciąganiu mięśni i utrzymaniu pozycji przez kilka sekund oraz o pierwszej serii z niewielkim obciążeniem.

Jeśli w planie treningowym znajdują się przysiady i wykroki po rozgrzewce ogólnej skupię się na rozgrzaniu dolnej partii ciała, gdy zamierzam ćwiczyć klatkę piersiową, wyciskać sztangę w leżeniu na ławeczce najprawdopodobniej wykonam przed setem siłowym kilka pompek.

Trening kończę zazwyczaj schłodzeniem organizmu, do którego zaliczam ćwiczenia o mniejszej intensywności – zazwyczaj są to ćwiczenia mięśni brzucha, a także rozciąganiem połączonym z rolowaniem lub masażem różnymi głowicami pistoletu do masażu.

Similar Posts