Lifestyle Motywacja

Jak być aktywnym rodzicem po narodzinach dziecka?

Udostępnij

Coraz nowsze możliwości producenci oferują młodym rodzicom, którzy nie chcą rezygnować z aktywności fizycznej po narodzinach dziecka. Zobacz, co możesz robić?

Jak podaje WHO w 2020 roku 39 milionów dzieci na świeci poniżej 5 roku życia miało nadwagę lub otyłość (zobacz materiał WHO). Procent otyłych dzieci w Polsce również nie napawa optymizmem, pisze o tym na swoje stronie Główny Urząd Statystyczny. Publikowane dane pochodzą z Europejskiego Ankietowego Badania Zdrowia (EHIS) przeprowadzanego w każdym państwie Unii Europejskiej.

Sport to zdrowie i każdy jest zgodny z tym, że dzieci jak i dorośli powinni się ruszać. Sport między innymi pomaga zabiegać otyłości, której wśród dzieci bardzo wiele.

Firmy wychodzą naprzeciwko oczekiwaniom sportowym rodzicom, którzy nie rezygnują z aktywności fizycznej i od małego przyzwyczajają dziecko do sportu. Oto kilka propozycji na to, jak pozostać aktywnym rodzicem po urodzeniu dziecka!

Przyczepka rowerowa pomoże Ci być aktywnym

1. Lubisz biegać? Nie ma problemu! Maluch na rower, a Ty biegniesz obok. To bardzo popularny widok.

2. Często widzę, jak rodzice idąc na spacer z wózkiem zakładają rolki. Nie wierzyłam, że tak się da, ale jak widać jest to możliwe. Na rynku dostępne są specjalne wózki biegowe czyli typ runner jogger, które różnią się budową i mechanizmem od zwykłego wózka. Dzięki temu z takimi wózkami można biegać a także – jak się okazuje – jeździć na rolkach. Nie mam dzieci, temat jeżdżenia na rolkach z wózkiem jest mi obcy, nie próbowałam tego i nie powiem Wam, jak wózek biegowy sprawdza w praktyce. Dlatego chciałabym poznać zdanie rodziców, którzy próbowali 🙂

3. Chcesz wyjść na rower? Nic prostszego. Na rynku dostępne są poza joggerami wielofunkcyjne przyczepy dla dzieci, które montujemy do roweru albo kidrunnery, który możemy przyczepić specjalną opaską do pasa i biegać z dzieckiem.

4. Siłownie coraz częściej oferują zajęcia dla maluchów, podczas, których rodzice mogą skorzystać z siłowni i zrobić własny trening. Do dyspozycji są też treningi personalne dla dzieci, na których maluchy świetnie się bawią i ruszają.

5. Pływanie. Mówi się, że dziecko od najmłodszych lat może pływać, a woda korzystnie wpływa na jego rozwój. Dlatego bierzmy pociechę ze sobą na basen.

6. Z dzieckiem możemy pójść na różnego rodzaju ścieżki survivalowe i wspólnie bawić się uprawiając sport: mosty z linek, czołganie pod zasiekami, biegi. Jeśli dziecko jest żądne emocji i atrakcji warto sprawdzić, czy w okolicy, w której mieszkamy nie ma takich miejsc.

Zabawy ruchowe dla dzieci w domu

1. Kostki do sportowej gry. Kupiłam je kiedyś w dyskoncie i powiem Wam, że robią furorę tak wśród dzieci, jak też na spotkaniu ze znajomymi.

2. Tor przeszkód przygotujemy także w domu. Jeśli metraż pozwala nam na to, możemy w domu urządzić własną lekcję wychowania fizycznego i razem z dzieckiem skonstruować tor przeszkód. Może być to czołganie pod krzesłami lub przechodzenie nad nimi, obiegnięcie stolika, przejście po sznurku ułożonym na podłodze (przodem/tyłem), przeskakiwanie żabkami, albo omijanie podskokami poduszek.

Butelki z wodą przydadzą się nam do slalomu, ułożone stosy z książek do przechodzenia nad nimi albo przeskakiwania bokiem, ściana do wykonania krzesełka na czas, na łóżko możemy wchodzić i schodzić. Ciekawą propozycją na zabawy sportowe z dzieckiem jest też hula-hop, skakanka, rzucanie do celu jako jedna ze stacji (np. w plastikowe kubki), chodzenie na czworaka, albo stacje z karteczkami. Do pudełka wrzucamy karteczki z napisami, np. zrób 10 pajacyków, wykonaj 7 skłonów. Po dojściu do tej stacji ciągniemy los i wykonujemy zadanie.

Pomysłów na zabawy ruchowe z dzieckiem jest bez liku. Turlanie różnych przedmiotów, zabawy z piłkami, wyścigi na piłkach. Tego jest mnóstwo, a zabawy z dzieckiem w domu mogłyby wypełnić cały wpis.

A jeśli jesteśmy odważni i pomysłowi pobawmy się w fosę z krokodylami. Podłoga do głęboka rzeka, w której pływają krokodyle, a my musimy zrobić wszystko, aby do niej nie wpaść. Zabawa polega na tym, że wyznaczamy start i metę. Od startu do mety poruszamy się tak, aby nie dotknąć podłogi, np. po krzesłach, poduszkach, kanapie, stole… Możemy ścigać się z dzieckiem, ale też rodzice między sobą i wtedy dziecko jest arbitrem. Możemy wyposażyć je w gwizdek, czapeczkę i specjalny strój. A kiedy mam więcej niż jedno dziecko, zrobić wyścigi drużynowe. Kto szybciej przejdzie tor wygrywa.

Jest to bardziej efektywna forma spędzania z dzieckiem czasu niż oglądanie bajek na tablecie, ale jednocześnie wymagająca od rodziców chęci, zapału, pomysłowości i czasu, np. weekendowego.

3. Trening dla mamy z dzieckiem możesz robić w domu, albo pójść na plac zabaw. Inspiracji i propozycji na trening mamy z dzieckiem w domu znajdziesz w sieci mnóstwo.

LUSTIGT Zdjęcie pochodzi ze strony www.ikea.com

4. Koło fortuny. Na każdym polu koła naklejamy karteczki z zadaniem ruchowym, np. zrób 5 padnij powstań, zrób 10 wykroków itd. Kręcimy kołem, na zmianę z dzieckiem i wykonujemy ćwiczenie, które wylosujemy. Możemy ustawić czas zabawy na stoperze np. na 30 minut i w tym czasie wykonać jak najwięcej różnych ćwiczeń. Zapisujemy wynik i przy następnej okazji staramy się wynik poprawić.


Czym skorupka za młodu nasiąknie…

tego Jan nie będzie umiał. Nawyki i przyzwyczajenia rodziców dziecko chłonie od najmłodszych lat. Zobaczcie, że dzieci, których rodzice czytają też biorą książki w ręce. Jeśli od najmłodszych lat dzieciaki otoczeni są książkami naturalną konsekwencją jest wzorowanie się na rodzicach i czytanie.

Rodzic muzyk? Dziecko najprawdopodobniej także oswoi się z jakimś instrumentem i zacznie grać, o ile nie będzie przymuszane i nie zniechęci się. Jeśli złapie muzycznego bakcyla pozwólmy mu wybrać taki instrument, jaki chce.

Zauważcie, że dzieci rodziców aktywnych chętniej uprawiają sport niż kanapowców, bo jest to dla nich czymś normalnym. Myślę, że ważnym jest, aby od najmłodszych lat przyzwyczajać dziecko do sportu, ale nie do konkretnej dziedziny. Oczywiście istnieje pokusa, aby interesowało się takim sportem jakim my, ale może nieść to za sobą negatywne skutki. Dlatego najlepiej jak maluch sam wybierze taką aktywność fizyczną, która daje mu najwięcej radości.

Udostępnij

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *