Fit ciekawostki

Co jeść w czasie anemii? Czy wiesz?

Udostępnij

Przyczyny anemii są różne. Często powodują ją niedobory żelaza w diecie. Dzisiaj o tym, czym jest anemia z niedoboru żelaza oraz jak się odżywiać, aby przeciwdziałać niedokrwistości.

Co to jest anemia

W powstaniu anemii dużą rolą odgrywa żywienie oraz niedobory żelaza, kwasu foliowego, folianów oraz witamin B6 oraz B12. Niedokrwistość w 80% powstaje wskutek niedoboru żelaza i tego rodzaju niedokrwistości dotyczy dzisiejszy wpis.

Pozostałe 20% powstaje w wyniku innych zaburzeń. Są to m.in. niedokrwistość megaloblastyczna z powodu niedoboru witaminy B12 i kwasu foliowego, niedokrwistość hemolityczna ma związek z rozpadem krwinek czerwonych w związku z przyjmowanymi lekami. Przyczynami może być też np. uszkodzony szpik kostny oraz inne problemy zdrowotne.

Niedokrwistość mogą powodować różne czynniki, w tym miesiączki, ciąża, karmienie, dieta uboga w żelazo, nadmierne krwawienie podczas zabiegu operacyjnego, zakażenie układu moczowego a także wiele innych.

Anemia jak się odżywiać

Wraz ze spadkiem poziomu żelaza w krwi, spada liczba czerwonych krwinek. Ma to dalsze konsekwencje w postaci gorszego dotlenienia tkanek organizmu.

W czasie anemii mogą pojawić się zaburzenia uwagi, koncentracje, osłabienie, bóle głowy a także senność.

Jeżeli dotyka nas anemia z niedoboru żelaza należy podnieść poziom żelaza dietą i być może wspomóc się właściwą suplementacją. Odpowiednie postępowanie w przypadku anemii zleci lekarz prowadzący.

Kiedy robić morfologię? Jeśli zależy nam na zbadaniu poziomu hemoglobiny

O produktach bogatych w żelazo możecie przeczytać w poprzednim wpisie pt. “Produkty bogate w żelazo“. Mnie ta lista zaskoczyła, ponieważ spodziewałam się, że jednak wołowina posiada najwięcej żelaza.

Czy istnieje dieta przeciw anemii?

W książce Żywienie w niedokrwostościach czytamy o tym, że makroskładniki należy dostarczać do organizmu zarówno w produktach zwierzęcych, jak też roślinnych. Nie wszystkie składniki występujące w diecie wegetariańskiej są pełnowartościowe i w taki sam sposób jak produkty mięsne wchłaniane przez organizm ludzki. Aby poprawić poziom wchłaniania żelaza pochodzącego z produktów roślinnych należy żelazo łączyć z witaminą C, o czym pisałam w tekście dotyczącym produktów bogatych w żelazo.

Jeśli chodzi o przepisy na anemię najlepsze ułoży dietetyk. W odpowiedni sposób rozpisze plan żywieniowy i dopasuje produkty z diety do naszych ulubionych smaków. Będzie posiadał wiedzę, które składniki z jakimi należy łączyć, aby dieta dla anemii była optymalna, najlepsza i sprawiła nie tylko, że poziom żelaza podniesie się, ale też nasze samopoczucie poprawi.

W procesie przeciwdziałania anemii ważną rolę odgrywa także właściwy poziom kwasu foliowego, a jego źródłem są m.in. żółtka jaj i soja.

Dieta przeciw anemii powinna być dobrze zbilansowana. Dlatego, aby zapobiec anemii należy zadbać o odpowiednią podaż makroskładników: białka, węglowodanów i tłuszczy.


Literatura:

  1. Dietetyka sportowa, red. B. Frączek, J. Krzywański, H. Krysztofiak, wyd. PZWL, Warszawa 2020.
  2. Wieczorek-Chełmińska Zofia, Żywienie w niedokrwistościach, wyd. PZWL, Warszawa 2021.

Udostępnij

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *