POGADANKI O ĆWICZENIACH

Dekalog fitnesski czyli 10 rzeczy, o których musisz pamiętać przed pierwszym treningiem

Pierwsze wyjście na siłownię bywa kłopotliwe. Jak się ubrać na siłownię, co ze sobą zabrać, a z czego zrezygnować, co kupić i dlaczego?

Często do pierwszego wyjścia na siłownię przygotowujemy się tygodniami. Sklepy oferują bardzo szeroki, kolorowy asortyment, który sprawia, że wpadamy w marketingową pułapkę i kupujemy za dużo oraz za drogo, a tak naprawdę potrzebujemy tylko kilku rzeczy, których łączny koszt nie przekroczy stu złotych.

Producenci zachwycają kolorowymi i pomysłowymi printami na legginsach

Legginsy, szorty, dresy – co dla kogo? jakie i kiedy?

Legginsy sprawdzają się przy większości ćwiczeń. Podczas zakupu musimy zwrócić uwagę m.in. na materiał, z którego są wykonane oraz długość. jeśli interesuje Cię to zagadnienie zerknij do tekstu 6 zasad przy wyborze legginsów. Tam znajdziesz praktyczne informacje dotyczące tego, jak wybrać legginsy do ćwiczeń.

Szorty – ze względu na odsłonięte piszczele nie sprawdzą się przy martwych ciągach i zarzutach. Niewygodnie i mało komfortowo będzie w nich ćwiczyć także na maszynie do odwodzenia ud (abductor).

Dresy – są luźne więc nie zawsze będzie w nich wygodnie i bezpiecznie, np. skacząc na skrzynię czy na skakance. Dresy z gumkami na dole nogawki mogą być pewną alternatywą dla osób, które chcą ćwiczyć, ale z różnych powodów opierają się przez założeniem legginsów.

Czy długie spodnie wpływają na spalanie tkanki tłuszczowej? To kontrowersyjny temat. Z jednej strony temperatura ciała podnosi się szybciej i powoduje, że pocimy się intensywniej, ale musimy pamiętać, że wraz z potem wydzielane są toksyny i woda, nie tkanka tłuszczowa.

Sklepy sportowe oferują także odzież neoprenową uszytą ze specjalnego tworzywa, powodującego coś w rodzaju miejscowego efekt sauny. Uciskający materiał w założeniu poprawia ukrwienie, dzięki czemu wzmaga się gospodarowanie tlenem. Czy takie spodenki są skutecznie? Warto pamiętać, że strój ani maszyna nie wykonają za nas pracy.

Buty

Jeśli zamierzasz chodzić na siłownię często i trenować intensywnie buty są podstawą więc muszą być wygodne i stabilne.

Jeśli zapisujemy się na siłownię, żeby jeździć na spinningu wybierzmy buty spd, czyli buty rowerowe z twardą podeszwą i bloczkami, które wkładamy w specjalnie do tego ukształtowane pedały. W butach spd mocniej pracujemy nogami, gdyż zmuszamy mięśnie nóg do pracy, nie koszyczek, w który wkładamy stopę w zwykłym obuwiu.

Na początku trudno przyzwyczaić się do tego obuwia, musimy nauczyć się je wpinać i wypinać, a także pamiętać, że je mamy na sobie, w innym przypadku jazda może zakończyć się upadkiem.

Na co zwrócić uwagę kupując buty na siłownię?

  • przyczepność i stabilizacja; buty nie mogą się ślizgać. Ćwiczenia z obciążeniem szybko zweryfikują ich przeznaczenie. Buty o cienkich i miękkich podeszwach bywają wywrotne, co może zakończyć się dramatem podczas ćwiczeń z ciężarami; w butach o płaskich i cienkich podeszwach tracimy punkty podparcia, a co za tym idzie, aby utrzymać i kontrolować pozycję spinamy inne mięśnie;
  • wygodę: buty nie mogą być za luźne ani obcierać;
  • wysokość cholewki i konstrukcję podeszwy: średnia twardość, podwyższa w okolicach pięty amortyzuje obciążenie i wstrząsy, np. w trakcie wskoków na boxa, pomaga w utrzymaniu stabilnej pozycji, jest to szczególnie ważne przy przysiadach z dużym obciążeniem (w treningu siłowym idealnym rozwiązaniem są liftery);

Bokserka czy T-shirt

Najważniejszą cechą koszulki na siłownię jest zdolność do oddychania i odprowadzania potu. Bokserka nie krępuje ruchów i widać w niej ciało, dzięki czemu możemy podglądać w lustrze naszą technikę i sprawdzać czy mięśnie pracują właściwie.

Na rynku dostępne są też bokserki, które mają wszyty biustonosz sportowy, niestety, często rozmiar biustonosza sportowego nie współgra z rozmiarem koszulki (jest za mały).

Bielizna

Musimy wybrać taką bieliznę, która nie przeszkadza w ćwiczeniach, nie przypomina o swoim istnieniu i szybko schnie.

Z bielizny kupujemy: biustonosz sportowy, majtki, skarpetki.

Biustonosz sportowy dopasowany do sylwetki, z usztywnioną wkładką, dzięki której przez koszulkę nic nie prześwituje. Dla kobiet o większym biuście polecane są szersze ramiączka, aby podczas ćwiczeń dynamicznych stabilnie utrzymywały biust.

Biustonosz sportowy do biegania musi przylegać do sylwetki i mieć odpowiednio dobrany obwód pod biustem, dzięki czemu podczas biegania piersi zostaną na właściwym miejscu.

Magnezja w kostce, płynie i rękawiczki

Rękawiczki lub magnezja

Jeśli ćwiczysz z ciężarami prędzej czy później pojawią się bolesne odciski na dłoniach. Sztanga, ciężarki, drążek wywołują tarcie i ucisk wewnętrznej strony dłoni. Ćwiczenie bez zabezpieczenia dłoni jest nie tylko niewygodne, ale również niebezpieczne – łatwiej upuścić ciężar, ześlizgnąć się z drążka czy spaść z liny.

Minusem rękawiczek jest mniej wyczuwalne czucie ciężaru, sztangi i hantli, m.in z tego powodu trenując w rękawiczkach trudno będzie nauczyć się prawidłowego chwytu bądź skorygować niepoprawny. Poza tym rękawiczki wymagają właściwej pielęgnacji, prania i suszenia.

W treningu siłowym docenisz działanie magnezji (kostka, puder, płyn): pomaga w ścisłym trzymaniu gryfu, magnezja w płynie zawiera alkohol więc odkaża, sztanga nie wysuwa się i można pracować nad techniką chwytu.

Ręcznik po zarazie jest obligatoryjnym elementem wyposażenia

Ręcznik

Przed pandemią koronawirusa nie każdy klub posiadał chemię i papierowe ręczniki, którymi można było wytrzeć ławeczkę, a to bardzo ważne w utrzymaniu higieny. Obecnie posiadanie ręcznika na siłowni jest obligatoryjne.

Czy nam się to podoba czy nie siłownia jest jednym z ulubionych siedlisk chorób, bakterii i grzybów. Przed nami były i po nas będą tysiące osób, którzy przyjdą z infekcjami i będą je roznosić, a siłownia jako miejsce wilgotne i ciepłe jest idealnym miejscem do rozwoju wszelkiego rodzaju badziewia – podobnie jak sauna i suszarki do rąk.

Butelka z wodą

Bez wody, jak bez tlenu. Wysiłek fizyczny powoduje wzrost temperatury naszego ciała, dzięki temu pocimy się, ale z potem tracimy wodę i elektrolity. Dlatego musimy uzupełnić jej pokłady w naszym organizmie. Już kilka łyków potrafi zdziałać cuda, przywrócić nam energię i siłę, nawodnić, uspokoić oddech oraz pomóc w regulacji temperatury ciała.

Podczas treningu jej działanie jest bezcenne. Utrata wody i minerałów może skończyć się odwodnieniem organizmu, a spadek nawodnienia powoduje nadmierne obciążenie serca, a to tylko kilka powodów dla których picie wody podczas treningu ma kolosalne znaczenie.

Musimy pamiętać o tym, żeby pić wodę nie tylko w trakcie treningu, ale również przed i po wysiłku fizycznym – to przyspieszy naszą regenerację.

Woda gazowana nie wchłania się tak dobrze, jak woda niegazowana. Picie zimnej wody w momencie rozgrzania organizmu może przyczynić się się do infekcji gardła oraz krtani. Z kolei ciepła woda wchłania się gorzej, nie schłodzi nas tak jak woda np. o temp. 17 stopni, a co za tym idzie powrót naszych sił i energii będzie wolniejszy.

Słuchawki i telefon

Telefon jest użyteczny na treningu o ile korzystamy z niego jako narzędzia do emisji muzyki albo nośnika aplikacji. Możemy zapisać w nim trening, włączyć program odliczający czas ćwiczenia a także skorzystać z aplikacji muzycznych, które łączymy ze słuchawkami.

Jeśli nie korzystamy z zajęć grupowych słuchawki pomagają odseparować się od rzeczywistości zewnętrznej oraz ludzi i dzięki temu możemy skupić się na treningu. Bezprzewodowe sprawdzają się lepiej niż na kablu: nie hamują ruchów, nie plączą się, nie musimy nosić telefonu przy sobie.

Gumka do włosów

Dla wygody, komfortu, higieny i bezpieczeństwa włosy należy trzymać w ładzie: upinać, wiązać, zaczesywać.

Skóra po treningu wymaga szczególnej pielęgnacji i nawilżenia

Klapki i płyn pod prysznic

Dla bezpieczeństwa i wygody pod publiczne prysznice zakładamy klapki.

Nie musisz zabierać ze sobą na trening dużego opakowania płynu pod prysznic, to rzeczywiście mało wygodne. Firmy kosmetyczne coraz częściej oferują mini produkty podróżne oraz jednorazowe próbki, to naprawdę wystarczy.

Kłódka potrzebna jest do zamknięcia szafki w szatni

O czym jeszcze warto pamiętać wybierając się na siłownię? O kłódce. Szafki w siłowniach, w których zostawimy swoje rzeczy zamykane są zazwyczaj na kłódkę, niekiedy na włożony w drzwi szafki kluczyk. Dlatego przed wyjściem na siłownię warto jest zapytać o formę zamykania szafki, być może okaże się, że kłódka będzie obowiązkowym zakupem na liście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: