POGADANKI O ĆWICZENIACH

Jak wybrać siłownię – duża sieciówka czy mała osiedlówka?

Co charakteryzuje kluby fitness i siłownie osiedlowe,  czym się od siebie różnią oraz na co zwracać uwagę, kiedy zamierzamy kupić karnet.

Czego nie wiecie o klubach fitness

Cieszą się niesłabnącą popularnością. Jest ich sporo i na pewno w swoim mieście też taki znajdziesz. Pytanie, czy będziesz się tam dobrze czuć. Klub charakteryzuje się masowością, znajdziesz w nim osoby w różnym wieku, różnej płci, no i o różnym poziomie kultury.

Minusem klubów fitness jest… lans. Oczywiście w mniejszych siłowniach też możesz spotkać kogoś, kto wcale nie przychodzi ćwiczyć, ale gapić się, bawić telefonem czy robić z ukrycia zdjęcia innym osobom, ale skala tego rodzaju zachowań ze względów oczywistych (mniejsza powierzchnia, mniej ludzi) jest o wiele niższa. Markowe ciuchy, żel, makijaż, tipsy, solarium i bijące po oczach neonowe nazwy marek to norma w takich miejscach.

Nie przychodzą tu tylko miłośnicy sportów siłowych czy wytrzymałościowych, ale także: zręcznościowych – np. jak najszybsze pisanie na telefonie, przygodowych – to Ci, którzy uwielbiają przeskoczyć Ci nad sztangą, kiedy do niej podchodzisz z zamiarem podniesienia lub bezmyślnie przepychać się, gdy robisz z nią ciężki przysiad, strategicznych – zawsze znajdą odpowiedni (bardziej dla siebie, niż dla Ciebie) moment żeby zagadać.

Tym, co charakteryzuje kluby fitness jest sprzęt dobrej jakości. Jeśli frekwencja w klubie jest wysoka sprzęt musi być dobry – zwykła ekonomia. Zazwyczaj w karnecie otrzymujemy możliwość korzystania z sauny (jeśli taka jest) oraz zajęć fitness. Coraz częściej wejściówką jest Twój kciuk, którym odblokowujesz bramki, albo karta klubowicza.

Metody płatności bywają różne: kartą, gotówką, przelewem, ale może być też wymagana zgoda na płatność automatyczną.

Czy jest trener na siłowni? Różnie. Czasem tak, czasem nie. To zależy od siłowni. Jeśli są, masz możliwość poproszenia o pomoc czy asekurację. Musisz liczyć się też z sytuacją, kiedy będziesz miał mniej miejsca do ćwiczenia, możliwości wyboru sprzętu lub po prostu pozostanie Ci zmienić plan treningu, bo akurat personalny ćwiczy i jest mu potrzebne miejsce oraz sprzęt – ktoś przecież zapłacił za trening, tak Ty za karnet również, ale czasem odczujesz, że jest to mniej ważne.

Nie ma co się dziwić – kasa i zwykła kalkulacja. Jeśli jest dużo ludzi będziesz czekał na sprzęt, bo w takich miejscach biorąc pod uwagę liczbę osób jest mało wolnych ciężarów, sztang i ławeczek – wszystko zależy jak chcesz ćwiczyć.

Jeśli nie lubisz muzyki popularnej czy radiowej lepiej od razu zainwestuj w słuchawki. Niestety w takich miejscach ciszy nie ma, gra muza z głośników, i czasem nawet słuchawki nie wyrabiają, aby ją zagłuszyć. Dla mnie muzyka na siłowni jest częścią treningu, dlatego zabieram swoją.

Plusem jest komfort: sauna, prysznice i przestronne szatnie, a także zajęcia fitness, których oferta jest bogata i różnorodna. Dla osób początkujących zajęcia grupowe są świetną alternatywą i sposobem na poznanie nowych osób, pozbycie się skrępowania i szansą na obeznanie z ćwiczeniami. Dodatkową motywacją jest czas otwarcia – w klubach coraz częściej można ćwiczyć przez całą dobę, oznacza to, że również w niedzielę i święta.

Kluby fitness – charakterystyka:

  • masowość i anonimowość
  • kręcący się lamerzy
  • dobrej jakości sprzęt, ale na który często trzeba czekać
  • bogaty wybór zajęć zorganizowanych
  • lans
  • treningi personalne – masz możliwość zakupu, ale jeśli nie kupujesz bierz pod uwagę, że kupią inni i będą potrzebować sporo miejsca (szczególnie, kiedy jednocześnie odbywa się kilka takich treningów)
  • umowy długoterminowe
  • dyspozycje płatności, wejście na linie papilarne (nie jest to regułą)
  • wygoda i pewnego rodzaju “luksus”

Zalety i wady siłowni osiedlowych

Cechą charakterystyczną małych siłowni jest niewielka anonimowość. Do klubu wchodzisz, zakładasz słuchawki i nikt nie zwraca na Ciebie uwagi. Może być to zaletą także wtedy, kiedy zaczynasz ćwiczyć i wolałabyś pozostać niezauważona.

W małych siłowniach każdy zwraca na siebie uwagę, osób mniej, miejsca też i każdy sapie obok siebie. Jeśli jesteś osobą wstydliwą, możesz mieć problem, aby odnaleźć się w takim miejscu.

Brak anonimowości oznacza, że prędzej czy później ktoś, kto ćwiczy obok powie Ci, doradzi jakieś ćwiczenia, pomoże, w klubach fitness musisz raczej liczyć na siebie. Częstym powodem, dlaczego dziewczyny chodzą na fitness jest brak wiedzy na temat ćwiczeń, które mogłyby wykonywać na słowni. No właśnie, nie zapytasz bo i kogo, wszyscy robią swoje, nikt się Tobą nie zajmie, bo ma swój trening i szkoda czasu na tłumaczenie. W takich przypadkach starcie fitness a siłownia wygrywają zajęcia fitness.

Zaletą siłowni osiedlowych jest również sposób podpisywania umowy czy zakupu karnetu. Nie ma żadnych odcisków palców, bramek, umów długoterminowych czy automatycznych płatności. Płacisz z miesiąca na miesiąc bez okresu wypowiedzeń, więc jest mniejsze uwiązanie klienta z siłownią.

  • mała anonimowość
  • dużo znajomych, którzy podpowiedzą, jeśli będziesz potrzebowała pomocy
  • mały wybór zajęć fitness lub brak
  • cisza, spokój, mało ludzi
  • wygodny sposób płatności i zakupu karnetu
  • mała powierzchnia

Klub fitness czy siłownia?

Wszystko zależy od nas, naszego charakteru, osobowości, oczekiwań i wyboru treningu. Jeśli planujemy korzystać przeważnie z zajęć grupowych, kluby są idealnym do tego miejscem, zamierzamy spróbować ćwiczyć funkcjonalnie – trochę z ciężarami, trochę wytrzymałościowo to też możemy się skusić na klubową ofertę, jeśli myślimy o treningu siłowym, bojach i zabawie z wolnymi ciężarami lepiej zastanowić się i zrobić rozeznanie w okolicy.

Bez względu na to, które miejsce wybierzesz przejdź się tam, zobacz jak wygląda siłownia, czym dysponuje, ile jest miejsca, a jeśli planujesz chodzić na zajęcia fitness zerknij na salę ćwiczeń. Wejdź do szatni, sprawdź czy jest dużo szafek, zajrzyj do łazienek, sauny, pod prysznice a przekonasz się czy jest czysto.

Pamiętaj, że weekend nie jest dobrym momentem do zwiedzania siłowni, gdyż wówczas zastaniesz mniej osób niż zwykle, więc nie przekonasz się, ile tak naprawdę będziesz mieć miejsca do ćwiczeń. Jeśli planujesz ćwiczyć po pracy wybierz się tam w okolicach godzin, w których będziesz trenować. Godziny popołudniowe, od około 18 są bardzo oblegane, przekonasz się czy miejsce, które wybrałaś oprócz wysokiej jakości sprzętu i wielkiej powierzchni zapewni Ci komfort ćwiczeń.

Siłownie przebijają się w ofertach. Często na wybór wpływają nie tyle nasze preferencje co okoliczności, np. odległość czy godziny otwarcia.

%d bloggers like this: