wtorek, 3 sierpnia, 2021

Nasiona chia: 20 faktów, które pokazują ich niezwykłą moc!


Źródła witamin pochodzenia roślinnego przeżywają swój prawdziwy renesans. Przyjrzymy się, skąd tak duża popularność szałwii hiszpańskiej, czym są nasiona chia, jakie mają właściwości i czym się różnią białe nasiona od czarnych?

Chia zwana szałwią hiszpańską pochodzi z rodziny mięty. Upiększa, wzmacnia układ odpornościowy, pomaga przy zasypianiu, poprawia pamięć, koncentrację, zapobiega starzeniu, zawarty w niej tryptofan obniża apetyt i dba o uczucie sytości.

Kto by pomyślał, że tak niepozorne ziarenka przynoszą zdrowie, pomagają zrzucić kilogramy, zwiększają zapasy energii, zapobiegają licznym chorobom, poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci. Chia szanowana jest wśród biegaczy długodystansowych, sportowców, ale nie tylko. Znajdziemy ją jako dodatek do śniadań, w sałatkach, zupach, deserach i dressingach. Co takiego jest w nasionach szałwii hiszpańskiej, że stała się ona tak popularna?

Nasiona chia właściwości i ciekawostki

Przybliżę Wam tylko kilka ciekawych informacji na temat ziaren szałwii hiszpańskiej. Zainteresowanych odsyłam do książki Barbary Simonsohn Nasiona Chia. Aztecki sekret zdrowia oraz pracy Chia wszystko co musisz wiedzieć autorstwa Stephane Pederson i Wayne Coates, którzy rozkładają ziarenka chia na części pierwsze.

  1. Chia jest najbogatszym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz błonnika.
  2. Co ciekawe zawiera m.in. 5 razy więcej białka niż fasola czerwona,
  3. 8 razy więcej Omega-3 co łosoś,
  4. 15 razy więcej błonnika niż ryż pełnoziarnisty,
  5. 10 razy tyle fosforanu co mleko,
  6. 8 razy więcej magnezu niż banany,
  7. 7 razy więcej witaminy C co w pomarańczach
  8. 5 razy tyle kwasy foliowego co w szpinaku
  9. 6 razy tyle żelaza co w szpinaku
  10. 2,4 więcej żelaza niż wątroba wołowa
  11. Posiada więcej przeciwutleniaczy niż czarne jagody
  12. Zawiera wszystkie aminokwasy, których potrzebuje organizm ludzki.
  13. Chia bogata jest w fosfor, miedź, magnez, żelazo, cynk, potas, wapń, witaminę A, E, B12 i kwas foliowy.
  14. 25 gramów ziaren szałwii hiszpańskiej daje nam 111 kcal.
  15. 28 gramów dostarcza 11 gramów błonnika pokarmowego oraz 4 gramy białka! (Pederson S., Coates W., Chia wszystko co musisz wiedzieć, s. 24)
  16. Czarne nasiona zawierają nieco więcej błonnika, jasne nieco więcej białka.
  17. Nasiona wskutek działania wilgoci potrafią 12 krotnie powiększyć swoją objętość, a dzięki temu zwiększają uczucie sytości.
  18. Autorzy książki Chia wszystko co musisz wiedzieć twierdzą, że nasion można używać jako substytut jajka. Aby to zrobić, należy namoczyć je w wodzie przez co najmniej 10 minut i wymieszać.
  19. Chia nie zawiera glutenu więc nie wywołuje reakcji alergicznych.
  20. Nasiona są wolne od cholesterolu i mają niską zawartość tłuszczów nasyconych.

Chia i Aztekowie

Autorka książki Nasiona chia opisuje też azteckie rytuały, w których nasiona chia odgrywały niemałą rolę. Spożywane były przez Azteków przed wyprawami wojennymi, ponieważ dodawały im one sił i wytrzymałości.

Olej z nasion stosowano w medycynie Azteków. Używano go m.in. do podrażnionych oczu i stanów zapalnych, jako antidotum do obniżania gorączki i ochrony przed odwodnieniem, przy problemach skórnych, zranieniach i oparzeniach. Co więcej, Aztekowie nasion chia używali także jako środek płatniczy i kosmetyczny tj. do produkcji kosmetyków, perfum, farb. (B. Simonsohn, Nasiona Chia. Aztecki sekret zdrowia, str. 30)


Literatura:

1. Bennett Beverly Lynn, Odkrywamy nasiona chia. Szałwia hiszpańska–starożytny superpokarm, Wyd. Źródło Życia, 2014.
2. Pederson Stephane, Coates Wayne, Chia wszystko co musisz wiedzieć, wyd. Vivante, 2016.
3. Simonsohn Barbara Nasiona Chia. Aztecki sekret zdrowia, Wyd. Vital, 2015.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *