POGADANKI O ĆWICZENIACH

5 powodów dla których warto chodzić na zajęcia grupowe – trening funkcjonalny i 3 dla których nie warto

Zwolennicy zajęć grupowych wymieniają mnóstwo zalet, dla których warto chodzić na zajęcia zorganizowane z treningu funkcjonalnego, przeciwnicy nie szczędzą wad i krytyki. Jak jest naprawdę i czy warto poświęcać swój czas, aby ćwiczyć w grupie?

Co to jest trening funkcjonalny?

Jest to trening oparty na ruchach wykonywanych w codziennych czynnościach, tj. schylanie się, podnoszenie różnych rzeczy, noszenie toreb wypchanych zakupami, wchodzenie po schodach itd.

Trening ten będzie ukierunkowany bardziej na wzmocnienie ciała niż zbudowanie tkanki mięśniowej. Aby przyniósł efekty powinien być wykonywany w odpowiednio szybkim tempie, często z zastosowaniem interwałów.

Jak wygląda trening funkcjonalny?

Trening funkcjonalny ma formę obwodu złożonego z różnych ćwiczeń, zwanych stacjami. Każde ćwiczenie wykonujemy w odpowiednim rozliczeniu czasowym, np. przez 45 sekund, 60 sekund, po czym podchodzimy do kolejnego ćwiczenia.

Przejście wszystkich stacji tworzy obwód, a po jego wykonaniu zazwyczaj następuje przerwa na odpoczynek. Z reguły wykonuje się cztery lub pięć obwodów.

Trening funkcjonalny – zajęcia grupowe

Jest to ten sam trening, ale wykonywany w grupie wraz z innymi uczestnikami pod okiem trenera, który pilnuje czasu i trenujących.

Zajęcia grupowe trening funkcjonalny – zalety: 

  1. Jeśli nie masz pomysłu na swój trening, nie wiesz jak ćwiczyć, masz problem z motywacją, albo dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią, idąc na takiego typu zajęcia nie musisz przejmować się wymyślaniem ćwiczeń, układaniem obwodu, liczeniem czasu,  gdyż zrobi to za Ciebie trener;
  2. Niewątpliwą zaletą jest czas takiego treningu, który trwa około 45 minut, a więc dla osób zabieganych może być dobrą okazją do poruszania się;
  3. Kolejną zaletą jest skalowanie obciążenia, dopasowanie ciężaru, a także tempa pod własne możliwości, dzięki temu hipotetycznie można założyć, że zajęcia są odpowiednie dla każdej osoby w różnym stopniu zaawansowania, w rzeczywistości zależy to od ćwiczeń, które znajdą się w obwodzie;
  4. Wprowadzenie ćwiczeń, które oddziałują na mięśnie głębokie oraz ćwiczenia rozciągające – często podczas własnych ćwiczeń brak nam czasu, siły, a może i chęci na bardzo ważny element treningu, jakim jest rozciąganie; podczas treningu funkcjonalnego trener zadba o rozgrzewkę i rozciąganie;
  5. Dobry pomysł na urozmaicenie naszego planu treningowego, który przerwie rutynę treningową, wzmocni ciało, poprawi wydolność i podkręci tętno;

Zajęcia grupowe trening funkcjonalny – wady: 

  1. Brak możliwości nadzoru nad wszystkimi uczestnikami zajęć z osobna: choćby trener starał się, dwoił, troił, przepoczwarzał w Jamesa Bonda nie ogarnie wzrokiem każdego, gdyż grupa jest rozrzucona, część osób stoi przed trenerem, część z boku i z tyłu więc technika wykonywanych ćwiczeń, szczególnie w intensywnym tempie może nie być prawidłowa;
  2. Masy mięśniowej nie zrobisz: to nie jest trening ukierunkowany na rozbudowę masy mięśniowej, wzmocnisz ciało, spalisz tkankę tłuszczową (jeśli będziesz ćwiczyć w tempie), ale mięśni nie zbudujesz;
  3. Forma ćwiczeń: ćwiczenie w grupie u niektórych powoduje stres; muzyka może nam nie odpowiadać i zamiast dodawać energii przeszkadzać; brak możliwości wyboru ćwiczeń uwzględniających partie ciała, na których najbardziej Ci zależy, wykonujesz takie ćwiczenia, jakie trener zaplanował, mogą Ci się one nie spodobać lub być nieodpowiednie dla Ciebie i przez to również wyjdziesz niezadowolona; nuda – jeśli przyjdzie na taki trening np. 15 osób, musimy liczyć się z tym, że stacji będzie więcej, obwód się rozciągnie, a to trochę nudzi…

Trening funcjonalny dla kogo?

Wszystko zależy od celu i efektów, które chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na rozbudowie masy mięśniowej, na treningu funkcjonalnym takiego efektu nie osiągniemy.

Czy wzmocnimy swoje ciało? Tak, każda aktywność fizyczna pobudza nasze ciało do pracy. Czy schudniemy? Jeśli uczciwie podejdziemy do ćwiczeń i narzuconego tempa – owszem.

Zajęcia zorganizowane mogą być atrakcyjne szczególnie dla kobiet, ponieważ często stronią od treningu siłowego, albo dla osób początkujących, które idąc na siłownię zniechęcają się, ponieważ nie wiedzą, jak ćwiczyć efektywnie.

Similar Posts